Happy Lifestyle
◦ Happy Lifestyle Blog ◦ Happy Lifestyle blog ◦ Happy Lifestyle Blog◦ Happy Lifestyle Blog ◦ Happy Lifestyle blod

Motivationen

hverdagen smart

MOTIVATIONEN

Januar byder traditionen tro på mange nytårsforsæt om rygestop, vægttab, livsstilsændring og mere motion.

Hvad har de 3 ting til fælles?

Motivationen… der er det helt afgørende element for du får succes, når du ønsker at gennemføre en forandring i dit liv, uanset om det drejer sig om vægttab, rygestop, livsstilsændring eller hvilken anden sundhedsskabende forandring du ønsker i dit liv.

Du kan have de bedste intentioner, men hvad hjælper det, hvis motivationen kun holder de første par uger??

Din motivation skal være stærk nok til at holde helt i mål – og sejrer, når du møder udfordringer undervejs. For du vil møde udfordringer undervejs alt andet er at sætte dig selv blår i øjnene.

En stærk motivation er afgørende for din succes

Mangler du eller har du utilstrækkelig motivation er det ofte en af de allermest almindelige årsager til, at den forandring som f.eks vægttab, rygeophør eller livsstilsændring er ryger i vasken efter kortere eller længere tid.

Og hvad der er endnu værre – det efterlader dig med en trist følelse af nederlag og et hak i selvværdet.

Det er derfor vigtigt at du bruger den tid og den energi på styrke din motivation, inden du går igang med at gennemføre en så stor forandring i dit liv.

Du får her 3 gode råd til at holde motivationen og lykkes med dit projekt.

1 Prioriter dit projekt

Når du beslutter dig for at kvitte tobakken, tabe dig eller leve sundere, er det helt afgørende, at du prioriterer tiden til det. Ellers skrider din motivation nemt, når tidspres, familie gøremål, job osv. kommer indover. Så lav bindende aftaler med dig selv, og overhold dem, ligesom du ville overholde dine aftaler med andre mennesker. Snak også med familien og involver dem i dit projekt så du har støtte undervejs. 

2 Sæt et mål og en masse delmål

Det kan være meget motiverende at sætte sig et mål. Og ikke mindst at sætte en masse delmål på vejen dertil. Husk, at dit mål skal være realistisk. Det hjælper ikke du vil tage 10 kg på en nat for det er urealistisk eller du vil stoppe med at ryge i en stresset og udfordrende periode for så er det dødsdømt dit projekt. Og du får mere ud af at sætte dig små delmål end at sigte mod alt for store udfordringer for tidligt. 

3 Tænk på bagefter

Tænk på hvor fedt det er bagefter når du har opnået 1 delmål, følelsen af du næsten ikke kan få armene ned igen. Og mærk hvordan det ville føles at være dig når du stopper med at ryge, taber de 10 kg eller lever sundere. Hvilken følelse giver det? hvordan opfører du dig? hvordan fejrer du det? Det er sådan du når i mål ved at mærke følelserne

Kærligst 

Grethe