Happy Lifestyle
◦ Happy Lifestyle Blog ◦ Happy Lifestyle blog ◦ Happy Lifestyle Blog◦ Happy Lifestyle Blog ◦ Happy Lifestyle blod

GODT NYTÅR

godt nytår

NYTÅRSFORSÆT ELLER EJ!

Snart nærmer 2023 sig og du er måske så småt igang med at lave nytårsforsæt! 

Men hvad er det med nytårsforsæt og hvorfor laver vi dem?

Når klokken passerer midnat d 31 december tager vi ikke kun hul på en ny kalender men hver 3 af os laver også nytårsforsæt der skal være med til at sætte gang i en forandring i vores liv.

Nytårsforsæt betyder helt konkret, at det er noget, du sætter dig for.
Reelt set er det jo en ganske fin måde at betragte et årsskifte på, hvor du med positive intentioner kan se ind i det nye år med formaninger om at gøre det (endnu) bedre og finde en (endnu) bedre version af dig selv.

15 % af os laver et nytårsforsæt om at tabe os. 26% om at dyrke mere motion og spise sundere og 2,3 % vil stoppe med at ryge. Det er ikke overraskende at vores fysiske sundhed står øverst på listen over nytårsforsæt.


Også den mentale sundhed bliver sat på listen over nytårsforsæt
og her syntes jeg det er meget interessant at 7,1% ønsker at bruge mere tid på familie og venner,
4% ændre i deres arbejdssituation og 2,5% ønsker at ændre i deres partner situation. 

Grunden til jeg synes det er interessant er at 13,1% ønsker at ændre på områder der har en stor betydning for vores psykiske velbefindende. Alle områder der gør at vi trives og har det godt og alle områder der kan udløse stress..

Så i år kommer jeg med 5 anderledes nytårsforsæt der alle gør noget for din mentale sundhed

Prøv noget nyt

PRØV NOGET NYT

Hvornår har du sidst gjort noget nyt? 

Når du får får nye idéer og tør handle på dem, gør livet mere meningsfyldt. 

Har du en kreativ tilgang til livet, bliver du mere levende og lettere fyldt med energi.
Du minsker risikoen for at blive stresset.

Så hvorfor ikke beslutte dig for i 2023 vil du f.eks køre en ny vej til arbejdet,
holde mere fri eller hvad har du lyst til at prøve at gøre anderledes næste år?

MÆRK DINE FØLELSER

Tør du at mærke dine følelser eller løber du også fra dem?
Hvis du ikke tillader dig at mærke dine følelser risikere du at overdøve dem med arbejde, overspisning,
alkohol eller motion. Når ting bliver svære så brug en god ven eller en dagbog til at skrive dem i så du kan lægge dem fra dig i stedet for de fylder. Faktisk kan tankemylder og manglende kontakt til egne følelser være et tegn på stress.

Hvad med at gøre dit nytårsforsæt til at du øver dig i at mærke dine følelser

LUK GLÆDEN OG LATTEREN IND

En positiv indstilling til livets og des udfordringer gavner dit helbred i en positiv retning.
Når du griner styrker du dit immunforsvar. Når du griner producerer du nemlig lykkehormoner, der skaber en række gode reaktioner i kroppen, der gør dig sundere, stærkere og mere fyldt med energi. Så er der en meget positiv sidegevinst for et godt grin bekæmper stress, og du bliver i meget bedre humør.

Hvad med at vende negativ til positiv i 2023?
Hvad med at grine noget mere?

NYD DEN DANSKE NATUR

Der er ikke noget mere stressreducerende end vores skønne, smukke natur.
Den friske luft styrker dit immunforsvar, frigiver en masse hormoner der bekæmper stress.
I en verden hvor vi lever i et højt tempo og har fokus på udvikling og omstillingsparathed
er naturen nærmest en ‘Rasmus Modsat’.
Du kan komme helt ned i gear og den giver dig plads og rum til at se på dig selv
og hverdagen med klarhed og nye øjne.

Hvad med at begynde at nyde den danske natur?
Gå en daglig aftentur?
eller bare hive familien med ud i det blå?

TRÆK VEJRET

For at din krop skal fungere helt optimalt, skal dine cellerne iltes via din vejrtrækning. 

Når du er anspændt eller stresset, bliver din vejrtrækning overfladisk, og dine celler bliver ikke iltet optimalt.
Ved at være opmærksom på din vejrtrækning kan du ikke blot bringe dit nervesystem i ro men også mindske stress – du får også mere energi, en bedre fordøjelse og færre muskelsmerter for blot at nævne nogle af de mange fordele.

Et nytårsforsæt kunne være at lægge mærke til, om du trækker vejret overfladisk i den øverste del af brystkassen,
og så lige give dig selv nogle små pauser i løbet af dagen, hvor du fokuserer på at gøre din vejrtrækning mere dyb.

RIGTIG GODT NYTÅR SKØNNE DIG

Kærligst 

Grethe